body *:not(header) { display: none !important; } #header-inner { display: block !important; } -->

5. SINIF KAZANIMLARI


 

5. sınıf BiliÅŸim Teknolojileri ve Yazılım dersi I. dönem konu ve kazanımları aÅŸağıda listelenmiÅŸtir.  

 

5.1.1- BiliÅŸim ile Tanışıyorum 

5.1.1. BiliÅŸim Teknolojilerinin Günlük YaÅŸamdaki Önemi 

5.1.1.1. BiliÅŸim teknolojilerine iliÅŸkin temel kavramları açıklar. 

5.1.1.2. GeçmiÅŸten günümüze bilgi ve iletiÅŸim teknolojilerindeki deÄŸiÅŸimi fark eder. 

5.1.1.3. Farklı biliÅŸim teknolojilerinin olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır. 

5.1.1.4. BiliÅŸim teknolojilerini kullanmanın beden ve ruh saÄŸlığı üzerindeki etkilerini ve olası belirtilerini açıklar. 

 
5.1.2- Bilgisayarımda Gördüklerim, Görmediklerim 

5.1.2.1. Bilgisayar sisteminin temel kavramlarını ve iÅŸlevlerini açıklar. 

5.1.2.2. GiriÅŸ ve çıkış birimlerine örnek verir. 

5.1.2.3. Fare ve klavyeyi doÄŸru bir ÅŸekilde kullanır. 

5.1.2.4. Bilgisayarda veri saklama yöntemlerini ve depolama birimlerini açıklar. 

5.1.2.5. Donanım ve yazılım konusunda karşılaÅŸtığı teknik sorunlara çözüm üretir. 

5.1.2.6. Aynı türde farklı marka, model ve teknolojilerin bileÅŸenlerini karşılaÅŸtırarak sunar. 

 
5.1.3- Dosya Yönetimi 

5.1.3.1. Elektronik ortamda veri yönetiminin önemini fark eder. 

5.1.3.2. Temel dosya ve klasör yönetim iÅŸlemlerini yapar. 

Dosya ve klasör oluÅŸturma, kopyalama, silme, geri alma, taşıma, arama gibi iÅŸlemler üzerinde durulur. 

 
5.1.4- Etik DeÄŸerler 

5.2.1.1. Etik ve biliÅŸim etiÄŸi ile ilgili temel kavramları açıklar. 

5.2.1.2. BiliÅŸim teknolojileri ile İnternet’i kullanma ve yönetme sürecinde etik ilkelere uymanın önemini açıklar. 

5.2.1.3. Çevrimiçi ortamda baÅŸkalarının haklarına saygı duyar. 

5.2.1.4. Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılacak durumları fark eder. 

 
5.1.5- Dijital YurttaÅŸlık  

5.2.2. Dijital VatandaÅŸlık 

5.2.2.1. Dijital vatandaÅŸlık uygulamalarının kullanım amaçlarını ve önemini kavrar. 

E-devlet, e-randevu, e-bankacılık, e-okul gibi uygulamaların incelenmesi saÄŸlanır. 

5.2.2.2. Dijital kimliklerin gerçeÄŸi yansıtmayabileceÄŸini fark eder. 

Çevrimiçi ortamlarda dürüst olma ve sahte kimlikler oluÅŸturmama üzerinde durulur. 

5.2.2.3. Dijital paylaşımların kalıcı olduÄŸunu ve kendisinden geride izler bıraktığını fark eder. 

 
5.1.6- Dijital Zorba Karşımda Durma! 

5.2.1.2. BiliÅŸim teknolojileri ile İnternet’i kullanma ve yönetme sürecinde etik ilkelere uymanın önemini açıklar. 

5.2.1.3. Çevrimiçi ortamda baÅŸkalarının haklarına saygı duymayı bilir. 

5.2.1.4. Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılacak durumları fark eder. 

 
5.1.7- Gizli ve Güvenli mi? 

5.2.3. Gizlilik ve Güvenlik 

5.2.3.1. Gizlilik açısından önemli olan bileÅŸenleri belirler. 

Åžifre (parola) güvenliÄŸi, kiÅŸisel bilgilerin güvenliÄŸi, mahremiyet gibi kavramlar üzerinde durulur. 

5.2.3.2. Gizli kalması gereken bilgi ile paylaşılabilecek bilgiyi ayırt eder. 

Öğrenciler paylaÅŸtıkları bilgilerin niteliÄŸi konusunda sorumlu davranmaya teÅŸvik edilir. 

5.3.3.3. E-posta hesabı oluÅŸturur ve bu hesabını iletiÅŸim kurmada kullanır. 

Kullanıcı adı ve ÅŸifresi oluÅŸturulurken dikkat edilmesi gereken kurallar vurgulanır. 

 
5.1.8- Bilgi BaÄŸları 

5.3.1. Bilgisayar AÄŸları 

5.3.1.1. Bilginin aÄŸlar arasındaki yolculuÄŸunu keÅŸfeder. 

5.3.1.2. Bilgisayar aÄŸlarına iliÅŸkin temel kavramları ve bilgisayar aÄŸ türlerini açıklar. 

LAN, WAN, WLAN ve bulut gibi kavramlar üzerinde durularak aÄŸlar özelliklerine göre karşılaÅŸtırılır. 

5.3.1.3. Bilgisayar aÄŸlarında kullanılan baÄŸlanma teknolojilerini listeler. 

Modem, kablosuz aÄŸ gibi farklı teknolojiler aÄŸ türleriyle iliÅŸkilendirilerek açıklanır. 

 
5.1.9- İnternet’te Arama, Bilgileri Tarama  

5.3.2. AraÅŸtırma 

5.3.2.1. İnternet adreslerinin oluÅŸumunu ve yapısını anlar. 

5.3.2.2. Web tarayıcısı kavramını açıklar ve tarayıcıyı kullanır. 

Yaygın kullanılan web tarayıcıları tanıtılır. 

5.3.2.3. Arama motorlarını kullanarak basit düzeyde araÅŸtırma yapar. 

Katalog tarama, kütüphane, sözlük, ansiklopedi gibi farklı örneklerin incelenmesi saÄŸlanır. 

 
5.1.10- AraÅŸtırma- Kaynak DoÄŸrulama  

5.3.2.4. UlaÅŸtığı bilginin doÄŸruluÄŸunu farklı kaynaklardan sorgular. 

Bilgilerin bilimsel açıdan güvenilir kaynaklardan alınması gerektiÄŸi vurgulanır. 

5.3.2.5. UlaÅŸtığı bilgiyi kaynak göstererek düzenler. 

Bilgiler sunulurken dürüst olmanın ve kiÅŸi haklarına saygı duymanın önemi vurgulanır. Bilimsel etik çerçevesinde aşırma ve uydurma gibi etik olmayan durumlar açıklanır. 

5.3.2.6. EBA kullanılarak yapılabilecekleri açıklar. 

Ulusal kaynaklarla geliÅŸtirilen ortamların ve yazılımların kullanılması teÅŸvik edilir. 

 
5.1.11- İletiÅŸim Teknolojileri ve İş BirliÄŸi 

5.3.3. İletiÅŸim Teknolojileri ve İş BirliÄŸi 

5.3.3.1. İletiÅŸim teknolojilerini tanımlayarak türlerini listeler. 

Yazılı, sesli ve görüntülü-sesli iletiÅŸim araçlarına yer verilir. 

5.3.3.2. Sanal ortamda iletiÅŸim kurmanın olumlu ve olumsuz yanlarını tartışır. 

 
5.1.12- Görsel İşleme Programları 

5.4.1. Görsel İşleme Programları 

5.4.1.1. Görüntü dosyası biçimlerini bilir. 

Dosya biçimlerinin yanı sıra vektörel ve bitmap gibi dosya türleri üzerinde durulur. 

5.4.1.2. Görsellerle ilgili düzenleme iÅŸlemlerini yürütür. 

Açık kaynak kodlu veya ücretsiz eriÅŸilebilen görsel iÅŸleme programları kullanılarak görseller üzerinde kesme, rengini deÄŸiÅŸtirme, yeni bir görsel çizme gibi etkinlikler yaptırılır. 

 
5.1.13- Kelimeleri Nasıl İşlerim? 

5.4.2. Kelime İşlemci Programları 

5.4.2.1. Kelime iÅŸlemci programının arayüzünü ve özelliklerini tanır. 

5.4.2.2. Belirli bir amaç için oluÅŸturduÄŸu belgedeki metni biçimlendirir. 

Yazı tipi, paragraf ayarı gibi özellikler kullanılarak biçimlendirme yapılması saÄŸlanır. 

5.4.2.3. Kelime iÅŸlemci programı ile oluÅŸturduÄŸu belgeyi düzenler. 

Sayfa boyutu, dikey-yatay kullanımı, tablo ekleme, stil oluÅŸturma gibi özellikler kullanılarak biçimlendirme yapılması saÄŸlanır. 

5.4.2.4. Metin içinde arama ve deÄŸiÅŸtirme iÅŸlemlerini yapar. 

5.4.2.5. Kelime iÅŸlemci programı ile oluÅŸturduÄŸu belgenin çıktısını alır. 

5.4.2.6. Farklı kelime iÅŸlemci programlarını keÅŸfeder. 

 
5.1.14- Sunum Yapıyorum 

5.4.3. Sunu Programları 

5.4.3.1. Sunu hazırlama programının arayüzünü ve özelliklerini tanır. 

5.4.3.2. Belirli bir amaç için oluÅŸturduÄŸu sununun tasarımını ve bileÅŸenlerini biçimlendirir. 

Yazı tipi, yazı rengi, yazı büyüklüğü gibi özelliklerin tasarım ilkeleri doÄŸrultusunda kullanılarak biçimlendirme yapılması saÄŸlanır. 

5.4.3.3. Sunu hazırlama programı ile oluÅŸturduÄŸu sunuyu düzenler. 

Slayt düzeni deÄŸiÅŸtirme, animasyon ve etkileÅŸim ekleme gibi özelliklerin kullanılması saÄŸlanır. 

5.4.3.4. Sunu hazırlama programı ile oluÅŸturduÄŸu sunuyu sunar. 

5.4.3.5. Farklı sunu hazırlama programlarını keÅŸfeder. 

 

5.1.15- Dijital Ürün OluÅŸturuyorum /5.1.16- Ürünlerimizi DeÄŸerlendiriyoruz/ 5.1.17- Sınıf Dergimiz Sahnede 

5.4.1.2. Görsellerle ilgili düzenleme iÅŸlemlerini yürütür. 

Açık kaynak kodlu veya ücretsiz eriÅŸilebilen görsel iÅŸleme programları kullanılarak görseller üzerinde kesme, rengini deÄŸiÅŸtirme, yeni bir görsel çizme gibi etkinlikler yaptırılır. 

5.4.2.3. Kelime iÅŸlemci programı ile oluÅŸturduÄŸu belgeyi düzenler. 

Sayfa boyutu, dikey-yatay kullanımı, tablo ekleme, stil oluÅŸturma gibi özellikler kullanılarak biçimlendirme yapılması saÄŸlanır. 

5.4.3.3. Sunu hazırlama programı ile oluÅŸturduÄŸu sunuyu düzenler. 

Slayt düzeni deÄŸiÅŸtirme, animasyon ve etkileÅŸim ekleme gibi özelliklerin kullanılması saÄŸlanır. 

5.4.2.7. İş birliÄŸine dayalı olarak oluÅŸturduÄŸu belgeyi paylaşır. 

5.4.3.6. İş birliÄŸine dayalı olarak oluÅŸturduÄŸu sunuyu paylaşır. 

5.4.2.7. İş birliÄŸine dayalı olarak oluÅŸturduÄŸu belgeyi paylaşır. 

5.4.3.6. İş birliÄŸine dayalı olarak oluÅŸturduÄŸu sunuyu paylaşır. 

 
5.1.18- Genel Tekrar  


 

         

5. sınıf BiliÅŸim Teknolojileri ve Yazılım dersi lI. Dönem konu ve kazanımları aÅŸağıda listelenmiÅŸtir. 

 

 

5.2.1- Bulmaca Buldurmaca 

5.5.1. Problem Çözme Kavramları ve Yaklaşımları 

5.5.1.3. Problem çözmede temel kavramları tanımlayarak problem türlerini açıklar. 

5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder. 

5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder. 

5.5.1.17. Matematik ve bilgisayar bilimi arasındaki iliÅŸkiyi tespit eder. 

 

5.2.2- En İyi Çözümü Buldum 

5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaÅŸtığı problemlere çözüm önerileri getirir. 

5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer. 

Bir problemi çözmek için farklı çözüm yollarının tasarlanabileceÄŸi vurgulanır. 

5.5.1.3. Problem çözmede temel kavramları tanımlayarak problem türlerini açıklar. 

5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder. 

5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder. 

 
5.2.3- Yönergeleri Takip Et 

5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaÅŸtığı problemlere çözüm önerileri getirir. 

5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer. 

Bir problemi çözmek için farklı çözüm yollarının tasarlanabileceÄŸi vurgulanır. 

5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder. 

5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder. 

 
5.2.4- Ver Elini Veri 

5.5.1.6. Problemi çözmek için gerekli deÄŸiÅŸken, sabit ve iÅŸlemleri açıklar. 

 

5.2.5- Mantıklı Düşünüyorum 

5.5.1.7. Problem çözümünde kullanılabilecek operatörlere örnek verir. 

5.5.1.8. Problem çözümünde ifade ve eÅŸitliklere örnek verir. 

5.5.1.9. Problem çözümünde iÅŸlem önceliÄŸine örnek verir. 

5.5.1.10. Verilen bir problemin çözümünde operatörleri kullanır. 

5.5.1.11. Verilen bir problemde ifade ve eÅŸitlikleri kullanarak çözüm üretir. 

 
5.2.6- Bir Algoritma Masalı 

5.5.1.12. Algoritma kavramını açıklar. 

5.5.1.13. Bir problemin çözümü için algoritma geliÅŸtirir. 

 
5.2.7- Akışı DeÄŸiÅŸtiriyorum 

5.5.1.14. Akış ÅŸeması bileÅŸenlerini ve iÅŸlevlerini açıklar. 

5.5.1.15. Bir algoritma için akış ÅŸeması çizer. 

 
5.2.8- Eyvah Akış Åžemaları Karışmış 

5.5.1.15. Bir algoritma için akış ÅŸeması çizer. 

5.5.1.16. Bir algoritmayı test ederek hataları ayıklar. 

 
5.2.9- Algoritmik Düşünüyorum 

5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaÅŸtığı problemlere çözüm önerileri getirir. 

5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer. 

Bir problemi çözmek için farklı algoritmalar tasarlanabileceÄŸi vurgulanır. 

5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder. 

5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder. 

5.5.1.6. Problemi çözmek için gerekli deÄŸiÅŸken, sabit ve iÅŸlemleri açıklar. 

 
5.2.10- Bilge Kunduz’u Ziyaret  

5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder. 

5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaÅŸtığı problemlere çözüm önerileri getirir. 

5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer. 

Bir problemi çözmek için farklı algoritmalar tasarlanabileceÄŸi vurgulanır. 

5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder. 

 
5.2.11- Hikâye Yazıyorum 

5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer. 

Bir problemi çözmek için farklı algoritmalar tasarlanabileceÄŸi vurgulanır. 

5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder. 

 
5.2.12- Programlama Çocuk Oyunu 

5.5.2. Programlama 

5.5.2.1. Programlamayla ilgili temel kavramları açıklar. 

Program, program yazmanın amacı, programlama dili üzerinde durulur. 

5.5.2.2. Blok tabanlı programlama aracının arayüzünü ve özelliklerini tanır. 

Açık kaynak kodlu veya ücretsiz eriÅŸilebilen programlama araçları kullanılır. 

5.5.2.3. Blok tabanlı programlama ortamında sunulan hedeflere ulaÅŸmak için doÄŸru algoritmayı oluÅŸturur. 

Blok tabanlı programlama aracındaki basit örnekler üzerinden algoritma iÅŸlemleri yaptırılır. 

 
5.2.13- Labirentte Kayboldum 

5.5.2.4. DoÄŸrusal mantık yapısını açıklar. 

5.5.2.5. DoÄŸrusal mantık yapısını kullanan algoritmalar geliÅŸtirir. 

5.5.2.8. Döngü yapısını ve iÅŸlevlerini açıklar. 

Tekrarlanan iÅŸlemler için döngü yapılarının gerekliliÄŸi üzerinde durulur. 

5.5.2.6. Karar yapısını ve iÅŸlevlerini açıklar. 

 
5.2.14- KuÅŸ Gibi Uçuyorum 

5.5.2.7. Karar yapılarını içeren algoritmalar geliÅŸtirir. 

 
5.2.15- KaplumbaÄŸa Kadar Hızlıyım 

5.5.2.7. Karar yapıları içeren algoritmalar geliÅŸtirir. 

5.5.2.9. Döngü yapısı içeren algoritmalar oluÅŸturur. 

 
5.2.16- Blockly ile ÇözebildiÄŸimiz Problemler 

5.5.2.7. Karar yapıları içeren algoritmalar geliÅŸtirir. 

5.5.2.9. Döngü yapısı içeren algoritmalar oluÅŸturur. 

 
5.2.17- Film Yapıyorum 

5.5.2.7. Karar yapıları içeren algoritmalar geliÅŸtirir. 

5.5.2.9. Döngü yapısı içeren algoritmalar oluÅŸturur. 

 
5.2.18- Tekrar Edelim 

5.5.2.10. Farklı yapılar için oluşturduğu algoritmaların sonucunu yordayarak hataları ayıklar.