5. sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi I. dönem konu ve kazanımları aşağıda listelenmiştir.
5.1.1- Bilişim ile Tanışıyorum
5.1.1. Bilişim Teknolojilerinin Günlük Yaşamdaki Önemi
5.1.1.1. Bilişim teknolojilerine ilişkin temel kavramları açıklar.
5.1.1.2. Geçmişten günümüze bilgi ve iletişim teknolojilerindeki değişimi fark eder.
5.1.1.3. Farklı bilişim teknolojilerinin olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır.
5.1.1.4. Bilişim teknolojilerini kullanmanın beden ve ruh sağlığı üzerindeki etkilerini ve olası belirtilerini açıklar.
5.1.2- Bilgisayarımda Gördüklerim, Görmediklerim
5.1.2.1. Bilgisayar sisteminin temel kavramlarını ve işlevlerini açıklar.
5.1.2.2. Giriş ve çıkış birimlerine örnek verir.
5.1.2.3. Fare ve klavyeyi doğru bir şekilde kullanır.
5.1.2.4. Bilgisayarda veri saklama yöntemlerini ve depolama birimlerini açıklar.
5.1.2.5. Donanım ve yazılım konusunda karşılaştığı teknik sorunlara çözüm üretir.
5.1.2.6. Aynı türde farklı marka, model ve teknolojilerin bileşenlerini karşılaştırarak sunar.
5.1.3- Dosya Yönetimi
5.1.3.1. Elektronik ortamda veri yönetiminin önemini fark eder.
5.1.3.2. Temel dosya ve klasör yönetim işlemlerini yapar.
Dosya ve klasör oluşturma, kopyalama, silme, geri alma, taşıma, arama gibi işlemler üzerinde durulur.
5.1.4- Etik DeÄŸerler
5.2.1.1. Etik ve bilişim etiği ile ilgili temel kavramları açıklar.
5.2.1.2. BiliÅŸim teknolojileri ile İnternet’i kullanma ve yönetme sürecinde etik ilkelere uymanın önemini açıklar.
5.2.1.3. Çevrimiçi ortamda başkalarının haklarına saygı duyar.
5.2.1.4. Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılacak durumları fark eder.
5.1.5- Dijital Yurttaşlık
5.2.2. Dijital Vatandaşlık
5.2.2.1. Dijital vatandaşlık uygulamalarının kullanım amaçlarını ve önemini kavrar.
E-devlet, e-randevu, e-bankacılık, e-okul gibi uygulamaların incelenmesi sağlanır.
5.2.2.2. Dijital kimliklerin gerçeği yansıtmayabileceğini fark eder.
Çevrimiçi ortamlarda dürüst olma ve sahte kimlikler oluşturmama üzerinde durulur.
5.2.2.3. Dijital paylaşımların kalıcı olduğunu ve kendisinden geride izler bıraktığını fark eder.
5.1.6- Dijital Zorba Karşımda Durma!
5.2.1.2. BiliÅŸim teknolojileri ile İnternet’i kullanma ve yönetme sürecinde etik ilkelere uymanın önemini açıklar.
5.2.1.3. Çevrimiçi ortamda başkalarının haklarına saygı duymayı bilir.
5.2.1.4. Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılacak durumları fark eder.
5.1.7- Gizli ve Güvenli mi?
5.2.3. Gizlilik ve Güvenlik
5.2.3.1. Gizlilik açısından önemli olan bileşenleri belirler.
Şifre (parola) güvenliği, kişisel bilgilerin güvenliği, mahremiyet gibi kavramlar üzerinde durulur.
5.2.3.2. Gizli kalması gereken bilgi ile paylaşılabilecek bilgiyi ayırt eder.
Öğrenciler paylaştıkları bilgilerin niteliği konusunda sorumlu davranmaya teşvik edilir.
5.3.3.3. E-posta hesabı oluşturur ve bu hesabını iletişim kurmada kullanır.
Kullanıcı adı ve şifresi oluşturulurken dikkat edilmesi gereken kurallar vurgulanır.
5.1.8- Bilgi Bağları
5.3.1. Bilgisayar Ağları
5.3.1.1. Bilginin ağlar arasındaki yolculuğunu keşfeder.
5.3.1.2. Bilgisayar ağlarına ilişkin temel kavramları ve bilgisayar ağ türlerini açıklar.
LAN, WAN, WLAN ve bulut gibi kavramlar üzerinde durularak ağlar özelliklerine göre karşılaştırılır.
5.3.1.3. Bilgisayar ağlarında kullanılan bağlanma teknolojilerini listeler.
Modem, kablosuz ağ gibi farklı teknolojiler ağ türleriyle ilişkilendirilerek açıklanır.
5.1.9- İnternet’te Arama, Bilgileri Tarama
5.3.2. Araştırma
5.3.2.1. İnternet adreslerinin oluşumunu ve yapısını anlar.
5.3.2.2. Web tarayıcısı kavramını açıklar ve tarayıcıyı kullanır.
Yaygın kullanılan web tarayıcıları tanıtılır.
5.3.2.3. Arama motorlarını kullanarak basit düzeyde araştırma yapar.
Katalog tarama, kütüphane, sözlük, ansiklopedi gibi farklı örneklerin incelenmesi sağlanır.
5.1.10- Araştırma- Kaynak Doğrulama
5.3.2.4. Ulaştığı bilginin doğruluğunu farklı kaynaklardan sorgular.
Bilgilerin bilimsel açıdan güvenilir kaynaklardan alınması gerektiği vurgulanır.
5.3.2.5. Ulaştığı bilgiyi kaynak göstererek düzenler.
Bilgiler sunulurken dürüst olmanın ve kişi haklarına saygı duymanın önemi vurgulanır. Bilimsel etik çerçevesinde aşırma ve uydurma gibi etik olmayan durumlar açıklanır.
5.3.2.6. EBA kullanılarak yapılabilecekleri açıklar.
Ulusal kaynaklarla geliştirilen ortamların ve yazılımların kullanılması teşvik edilir.
5.1.11- İletişim Teknolojileri ve İş Birliği
5.3.3. İletişim Teknolojileri ve İş Birliği
5.3.3.1. İletişim teknolojilerini tanımlayarak türlerini listeler.
Yazılı, sesli ve görüntülü-sesli iletişim araçlarına yer verilir.
5.3.3.2. Sanal ortamda iletişim kurmanın olumlu ve olumsuz yanlarını tartışır.
5.1.12- Görsel İşleme Programları
5.4.1. Görsel İşleme Programları
5.4.1.1. Görüntü dosyası biçimlerini bilir.
Dosya biçimlerinin yanı sıra vektörel ve bitmap gibi dosya türleri üzerinde durulur.
5.4.1.2. Görsellerle ilgili düzenleme işlemlerini yürütür.
Açık kaynak kodlu veya ücretsiz erişilebilen görsel işleme programları kullanılarak görseller üzerinde kesme, rengini değiştirme, yeni bir görsel çizme gibi etkinlikler yaptırılır.
5.1.13- Kelimeleri Nasıl İşlerim?
5.4.2. Kelime İşlemci Programları
5.4.2.1. Kelime işlemci programının arayüzünü ve özelliklerini tanır.
5.4.2.2. Belirli bir amaç için oluşturduğu belgedeki metni biçimlendirir.
Yazı tipi, paragraf ayarı gibi özellikler kullanılarak biçimlendirme yapılması sağlanır.
5.4.2.3. Kelime işlemci programı ile oluşturduğu belgeyi düzenler.
Sayfa boyutu, dikey-yatay kullanımı, tablo ekleme, stil oluşturma gibi özellikler kullanılarak biçimlendirme yapılması sağlanır.
5.4.2.4. Metin içinde arama ve değiştirme işlemlerini yapar.
5.4.2.5. Kelime işlemci programı ile oluşturduğu belgenin çıktısını alır.
5.4.2.6. Farklı kelime işlemci programlarını keşfeder.
5.1.14- Sunum Yapıyorum
5.4.3. Sunu Programları
5.4.3.1. Sunu hazırlama programının arayüzünü ve özelliklerini tanır.
5.4.3.2. Belirli bir amaç için oluşturduğu sununun tasarımını ve bileşenlerini biçimlendirir.
Yazı tipi, yazı rengi, yazı büyüklüğü gibi özelliklerin tasarım ilkeleri doğrultusunda kullanılarak biçimlendirme yapılması sağlanır.
5.4.3.3. Sunu hazırlama programı ile oluşturduğu sunuyu düzenler.
Slayt düzeni değiştirme, animasyon ve etkileşim ekleme gibi özelliklerin kullanılması sağlanır.
5.4.3.4. Sunu hazırlama programı ile oluşturduğu sunuyu sunar.
5.4.3.5. Farklı sunu hazırlama programlarını keşfeder.
5.1.15- Dijital Ürün Oluşturuyorum /5.1.16- Ürünlerimizi Değerlendiriyoruz/ 5.1.17- Sınıf Dergimiz Sahnede
5.4.1.2. Görsellerle ilgili düzenleme işlemlerini yürütür.
Açık kaynak kodlu veya ücretsiz erişilebilen görsel işleme programları kullanılarak görseller üzerinde kesme, rengini değiştirme, yeni bir görsel çizme gibi etkinlikler yaptırılır.
5.4.2.3. Kelime işlemci programı ile oluşturduğu belgeyi düzenler.
Sayfa boyutu, dikey-yatay kullanımı, tablo ekleme, stil oluşturma gibi özellikler kullanılarak biçimlendirme yapılması sağlanır.
5.4.3.3. Sunu hazırlama programı ile oluşturduğu sunuyu düzenler.
Slayt düzeni değiştirme, animasyon ve etkileşim ekleme gibi özelliklerin kullanılması sağlanır.
5.4.2.7. İş birliğine dayalı olarak oluşturduğu belgeyi paylaşır.
5.4.3.6. İş birliğine dayalı olarak oluşturduğu sunuyu paylaşır.
5.4.2.7. İş birliğine dayalı olarak oluşturduğu belgeyi paylaşır.
5.4.3.6. İş birliğine dayalı olarak oluşturduğu sunuyu paylaşır.
5.1.18- Genel Tekrar
5. sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi lI. Dönem konu ve kazanımları aşağıda listelenmiştir.
5.2.1- Bulmaca Buldurmaca
5.5.1. Problem Çözme Kavramları ve Yaklaşımları
5.5.1.3. Problem çözmede temel kavramları tanımlayarak problem türlerini açıklar.
5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder.
5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder.
5.5.1.17. Matematik ve bilgisayar bilimi arasındaki ilişkiyi tespit eder.
5.2.2- En İyi Çözümü Buldum
5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaştığı problemlere çözüm önerileri getirir.
5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer.
Bir problemi çözmek için farklı çözüm yollarının tasarlanabileceği vurgulanır.
5.5.1.3. Problem çözmede temel kavramları tanımlayarak problem türlerini açıklar.
5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder.
5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder.
5.2.3- Yönergeleri Takip Et
5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaştığı problemlere çözüm önerileri getirir.
5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer.
Bir problemi çözmek için farklı çözüm yollarının tasarlanabileceği vurgulanır.
5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder.
5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder.
5.2.4- Ver Elini Veri
5.5.1.6. Problemi çözmek için gerekli değişken, sabit ve işlemleri açıklar.
5.2.5- Mantıklı Düşünüyorum
5.5.1.7. Problem çözümünde kullanılabilecek operatörlere örnek verir.
5.5.1.8. Problem çözümünde ifade ve eşitliklere örnek verir.
5.5.1.9. Problem çözümünde işlem önceliğine örnek verir.
5.5.1.10. Verilen bir problemin çözümünde operatörleri kullanır.
5.5.1.11. Verilen bir problemde ifade ve eşitlikleri kullanarak çözüm üretir.
5.2.6- Bir Algoritma Masalı
5.5.1.12. Algoritma kavramını açıklar.
5.5.1.13. Bir problemin çözümü için algoritma geliştirir.
5.2.7- Akışı Değiştiriyorum
5.5.1.14. Akış şeması bileşenlerini ve işlevlerini açıklar.
5.5.1.15. Bir algoritma için akış şeması çizer.
5.2.8- Eyvah Akış Şemaları Karışmış
5.5.1.15. Bir algoritma için akış şeması çizer.
5.5.1.16. Bir algoritmayı test ederek hataları ayıklar.
5.2.9- Algoritmik Düşünüyorum
5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaştığı problemlere çözüm önerileri getirir.
5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer.
Bir problemi çözmek için farklı algoritmalar tasarlanabileceği vurgulanır.
5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder.
5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder.
5.5.1.6. Problemi çözmek için gerekli değişken, sabit ve işlemleri açıklar.
5.2.10- Bilge Kunduz’u Ziyaret
5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder.
5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaştığı problemlere çözüm önerileri getirir.
5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer.
Bir problemi çözmek için farklı algoritmalar tasarlanabileceği vurgulanır.
5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder.
5.2.11- Hikâye Yazıyorum
5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer.
Bir problemi çözmek için farklı algoritmalar tasarlanabileceği vurgulanır.
5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder.
5.2.12- Programlama Çocuk Oyunu
5.5.2. Programlama
5.5.2.1. Programlamayla ilgili temel kavramları açıklar.
Program, program yazmanın amacı, programlama dili üzerinde durulur.
5.5.2.2. Blok tabanlı programlama aracının arayüzünü ve özelliklerini tanır.
Açık kaynak kodlu veya ücretsiz erişilebilen programlama araçları kullanılır.
5.5.2.3. Blok tabanlı programlama ortamında sunulan hedeflere ulaşmak için doğru algoritmayı oluşturur.
Blok tabanlı programlama aracındaki basit örnekler üzerinden algoritma işlemleri yaptırılır.
5.2.13- Labirentte Kayboldum
5.5.2.4. Doğrusal mantık yapısını açıklar.
5.5.2.5. Doğrusal mantık yapısını kullanan algoritmalar geliştirir.
5.5.2.8. Döngü yapısını ve işlevlerini açıklar.
Tekrarlanan işlemler için döngü yapılarının gerekliliği üzerinde durulur.
5.5.2.6. Karar yapısını ve işlevlerini açıklar.
5.2.14- Kuş Gibi Uçuyorum
5.5.2.7. Karar yapılarını içeren algoritmalar geliştirir.
5.2.15- Kaplumbağa Kadar Hızlıyım
5.5.2.7. Karar yapıları içeren algoritmalar geliştirir.
5.5.2.9. Döngü yapısı içeren algoritmalar oluşturur.
5.2.16- Blockly ile Çözebildiğimiz Problemler
5.5.2.7. Karar yapıları içeren algoritmalar geliştirir.
5.5.2.9. Döngü yapısı içeren algoritmalar oluşturur.
5.2.17- Film Yapıyorum
5.5.2.7. Karar yapıları içeren algoritmalar geliştirir.
5.5.2.9. Döngü yapısı içeren algoritmalar oluşturur.
5.2.18- Tekrar Edelim