body *:not(header) { display: none !important; } #header-inner { display: block !important; } -->

5.2.5- Mantıklı Düşünüyorum

 

 

 
5.2.5- Mantıklı Düşünüyorum 

 

 

5.5.1.7. Problem çözümünde kullanılabilecek operatörlere örnek verir.  

Soru: Barış 10 kitap okudu, Mert 5 kitap okudu. İkisi toplam kaç kitap okumuÅŸtur? 

Bu problemi çözerken hangi matematiksel operatörü kullanırız? 

Cevap: Toplama operatörü “+” kullanılır. (10 + 5 = 15) 

 

Soru: Bir yarışmada 48 yarışmacı, eÅŸit sayıda 6 gruba ayrılmıştır. 

Her grupta kaç yarışmacı vardır? 

Bu problemi çözerken hangi matematiksel operatörü kullanırız? 

Cevap: Bölme operatörü “÷” kullanılır. (48 ÷ 6 = 8) 

 

Soru: Burak 20 dakika koÅŸtu, Ömer 15 dakika koÅŸtu. İkisi birlikte toplam kaç dakika koÅŸtu? 

Bu problemi çözerken hangi matematiksel operatörü kullanırız? 

Cevap: Toplama operatörü “+” kullanılır. (20 + 15 = 35) 

 

Soru: Çetin 6 paket sakız aldı. Her pakette 4 sakız vardır. 

Toplam kaç sakız almıştır? 

Bu problemi çözerken hangi matematiksel operatörü kullanırız? 

Cevap: Çarpma operatörü “×” kullanılır. (6 × 4 = 24) 

 

Soru: Ali’nin 40 kalemi vardı. Bunlardan 15 tanesini kaybetti. 

Kalan kalem sayısı kaçtır? 

Bu problemi çözerken hangi matematiksel operatörü kullanırız? 

Cevap: Çıkarma operatörü “–” kullanılır. (40 – 15 = 25) 

 

5.5.1.8. Problem çözümünde ifade ve eÅŸitliklere örnek verir.  

  • İfade (Matematiksel İfade): Sayıların, deÄŸiÅŸkenlerin ve matematiksel operatörlerin (örneÄŸin; +, -, ×, ÷) bir araya gelmesiyle oluÅŸturulan yazılı matematiksel cümledir. 

Örnek: 7 + 3   4 × 5 

  • EÅŸitlik: İki ifadenin birbirine eÅŸit olduÄŸunu gösteren matematiksel cümledir. EÅŸitlik iÅŸareti "=" kullanılır. 

Örnek: 

  • 7 + 3 = 10 

  • 4 × 5 = 20 

 

Soru: AÅŸağıdaki ifadelerden hangileri bir eÅŸitliktir? 

a) 7 + 3 

b) 4 × 2 = 8 

c) 9 – 5 

d) 12 ÷ 3 = 4 

Cevap: b) ve d) seçenekleri, çünkü “=” iÅŸareti kullanılarak eÅŸitlik oluÅŸturulmuÅŸtur. 

 

Soru: Matematikte “ifade” ve “eÅŸitlik” ne demektir? Kendi kelimelerinle açıklayarak, her ikisine de birer örnek veriniz. 

Cevap: 

  • İfade: İşlem yapılabilecek sayı ve operatörlerin oluÅŸturduÄŸu yazılı anlatımdır. Örnek: 6 + 4 

  • EÅŸitlik: İki ifadenin birbirine eÅŸit olduÄŸunu gösteren ifadedir. Örnek: 6 + 4 = 10 

 

Soru: Bir spor salonunda 30 top bulunmaktadır. Sporcular, topları 5 gruba eÅŸit olarak paylaÅŸtı. Her grupta kaç top vardır? Bu sorudaki matematiksel ifade ve eÅŸitlikleri aÅŸağıya yazarak gösteriniz. 

Cevap: 

İfade: 30 ÷ 5 

EÅŸitlik: 30 ÷ 5 = 6 

 

Soru: Bir parkta 15 aÄŸaç bulunmaktadır. Parka 7 aÄŸaç daha dikilirse, toplam kaç aÄŸaç olur? Bu sorudaki matematiksel ifade ve eÅŸitlikleri aÅŸağıya yazarak gösteriniz. 

Cevap:  

İfade: 15 + 7 

EÅŸitlik: 15 + 7 = 22 

 

Soru: Ali, 12 kitabı 4 arkadaşıyla eÅŸit olarak paylaÅŸtırdı. Her arkadaÅŸ kaç kitap aldı? Bu sorudaki matematiksel ifade ve eÅŸitlikleri aÅŸağıya yazarak gösteriniz. 

 

Cevap: 

İfade: 12 ÷ 4 

EÅŸitlik: 12 ÷ 4 = 3 

 

5.5.1.9. Problem çözümünde iÅŸlem önceliÄŸine örnek verir.  

İşlem ÖnceliÄŸi Nedir? 

İşlem önceliÄŸi, bir matematiksel ifadede hangi iÅŸlemlerin önce yapılacağını belirleyen kurallardır. Bu kurallara göre: 

  1. Parantez içindeki iÅŸlemler: Her zaman en önce yapılır. 

  1. Çarpma ve Bölme: Parantezden sonra gelen çarpma ve bölme iÅŸlemleri, toplama ve çıkarmadan önce yapılır. 

  1. Toplama ve Çıkarma: En son bu iÅŸlemler gerçekleÅŸtirilir. 

Örnek:  

İfade: 6+8÷4×2 

Çözüm: 

✅ Önce bölme iÅŸlemi yapılır: 8 ÷ 4=2 

✅ Sonra çarpma iÅŸlemi yapılır: 2 × 2=4 

✅ Son olarak toplama iÅŸlemi yapılır: 6 + 4=10 

Soru: AÅŸağıdaki ifadede iÅŸlem sırasına göre önce hangi iÅŸlem yapılır? Adım adım sonucu bulunuz. 

İfade: 

7−2×3 

Cevap: 

Önce çarpma: 2×3=6 

Sonra çıkarma: 7−6=1 

 

Soru 8: AÅŸağıdaki ifadede bölme ve toplama iÅŸlemlerinde iÅŸlem önceliÄŸini uygulayarak sonucu bulunuz. 

İfade: 

8÷2+6 

Cevap: 

Önce bölme: 8÷2=4 

Sonra toplama: 4+6=10 

 

Soru: Bir matematik öğretmeni, öğrencilerinden iÅŸlem önceliÄŸini doÄŸru kullanarak aÅŸağıdaki ifadeyi çözmelerini istemektedir. Öncelikle parantez içindeki iÅŸlemleri yapınız. Ardından çarpma iÅŸlemini uygulayarak sonucu bulunuz.    

(9−4)×(6÷3)  

Görev: 

Çözüm Adımları: 

Birinci parantezi çözün: 9−4= 5 

İkinci parantezi çözün: 6÷3= 2 

Son olarak çarpma iÅŸlemini yapın: 5×2= 10 

Cevap: 10 

 

Soru: AÅŸağıdaki ifadede parantez içindeki iÅŸlemi önce yapınız, sonra çarpma iÅŸlemini uygulayınız. 

İfade: (8−3)×4 

Cevap: 

Parantez: 8−3=5 

Çarpma: 5×4=20 

 

5.5.1.10. Verilen bir problemin çözümünde operatörleri kullanır.  

👉 VE / VEYA ve DEĞİL mantıksal operatörlerini kullanarak problem çözme soruları: 


Soru: Ali hem futbol oynuyor hem de basketbol oynuyor. EÄŸer bir öğrenci hem futbol hem de basketbol oynuyorsa, spor kulübüne kabul ediliyor. 

Ali spor kulübüne kabul edilir mi? 

Cevap: Evet, çünkü iki ÅŸart da saÄŸlanıyor. Ve operatörü. 

 

Soru: Bir öğrenci sınıf baÅŸkanı olabilmek için ya en çok oyu almalı ya da öğretmen tarafından seçilmelidir. 

Mehmet en çok oyu almadı ama öğretmen tarafından seçildi. 

Mehmet sınıf baÅŸkanı olabilir mi? 

Cevap: Evet, çünkü VEYA operatörü gereÄŸi en az bir ÅŸartın saÄŸlanması yeterlidir. 

 

Soru: Bir havuzun derinliÄŸi 1.5 metreden fazla ise, çocuklar için güvenli deÄŸildir. 

Havuzun derinliÄŸi 1.2 metre. 

Bu havuz çocuklar için güvenli midir? 

Cevap: Evet, çünkü “derinlik> 1.5” koÅŸulu yanlış olduÄŸu için, mantıksal DEĞİL operatörü kullanıldığında güvenli olduÄŸu anlaşılır. 

 

Soru: Bir öğrenci ödevini tamamlamadıysa ve öğretmene teslim etmediyse, puan alamaz. 

AyÅŸe ödevini tamamladı ama teslim etmedi. 

AyÅŸe puan alabilir mi? 

Cevap: Hayır, çünkü “tamamlamadı ve teslim etmedi” iki ÅŸart birlikte saÄŸlanmıyor. Ve operatörü saÄŸlanmadı. 

 

Soru: AÅŸağıdaki soruyu mantıksal operatörleri (Ve/Veya /DeÄŸil) kullanarak çözünüz. 

Bir tiyatroya girmek için bir kiÅŸi ya bileti olmalı ya da özel davetli olmalıdır. Ayrıca, kiÅŸi 18 yaşından büyükse yalnız, deÄŸilse bir yetiÅŸkinle gelmelidir. Berk’in bileti var ama 16 yaşında. Yanında bir yetiÅŸkin var. Berk tiyatroya girebilir mi? 

Cevap: Evet, çünkü bileti var (veya koÅŸulu saÄŸlandı) ve yanında bir yetiÅŸkin var (ve koÅŸulu saÄŸlandı). 

 

👉 Toplama (+), çıkarma (-), çarpma (×) ve bölme (÷) matematiksel operatörlerini kullanarak problem çözme soruları: 

 

Soru: Bir kütüphanede 240 hikâye kitabı ve 170 roman vardır. Kütüphanede toplam kaç kitap vardır? 

İşlem: 240 + 160 = 400 

Cevap: 400 kitap 

 

Soru: Ahmet’in 85 TL’si vardı. 37 TL’sini harcadı. Geriye kaç TL’si kaldı? 

İşlem: 85 - 37 = 48 

Cevap: 48 TL kaldı 

 

Soru: Bir sınıfta 6 sıra var. Her sırada 4 öğrenci oturuyor. Sınıfta toplam kaç öğrenci vardır? 

İşlem: 6 × 4 = 24 

Cevap: 24 öğrenci 

 

Soru: 48 kalem, 8 öğrenciye eÅŸit ÅŸekilde dağıtılıyor. Her öğrenci kaç kalem alır?   

 Ä°ÅŸlem: 48 ÷ 8 = 6 

Cevap: Her öğrenci 6 kalem alır. 

 

5.5.1.11. Verilen bir problemde ifade ve eÅŸitlikleri kullanarak çözüm üretir. 

 

Soru: Cemre’nin x kadar kalemi vardır. 5 kalem daha aldığında toplam kalem sayısı 12 oluyor. 

Bu durumu bir eÅŸitlik ile gösteriniz ve x deÄŸerini bulunuz. 

EÅŸitlik: x + 5 = 12 

Çözüm: x = 12 - 5 

Cevap: x = 7 

 

Soru: Bir otobüste y yolcu vardı. 8 yolcu inince otobüste 20 yolcu kaldı. 

Bu durumu bir eÅŸitlik ile gösteriniz ve y deÄŸerini bulunuz. 

EÅŸitlik: y - 8 = 20 

Çözüm: y = 20 + 8 

Cevap: y = 28
 


 


 

İnternet ve Web Bilgisi


 


 

 

Daha yeni Daha eski